Dat maakte
het bedrijf woensdag bekend. "Als YouTube een land was, zouden we na
India en China het grootste land ter wereld zijn", jubelde het bedrijf
donderdag.
Bijna een jaar geleden had YouTube nog 800 miljoen unieke bezoekers per maand.
Het concern maakte toen bekend dat gebruikers elke minuut 72 uur aan
videomateriaal uploaden.
Het eerste filmpje ooit
YouTube werd in 2005 opgericht door Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim,
drie voormalig medewerkers van betaaldienst PayPal. Op 23 april van dat jaar
werd de eerste YouTube-video ooit online gezet. Het betrof een filmpje van
19 seconden van een bezoek van Karim aan de dierentuin in San Diego. De
video is nog steeds te bekijken.
Na enkele maanden testen ging YouTube in november 2005 officieel van start.
Sequoia Capital investeerde 11,5 miljoen dollar in het bedrijf. Vanaf toen
ging het razendsnel. Een half jaar na de lancering werden al 100 miljoen
video’s per dag bekeken.
Muziekvideo's populair
Tegenwoordig bezoekt bijna één op de twee mensen op het internet de videosite,
aldus YouTube. Een groot deel van de bezoekers luisteren en bekijken
muziekvideo's. De enorme schaal van YouTube betekent dat artiesten vanuit
het niets een massapubliek kunnen bereiken.
Zo werd de Zuid-Koreaanse rapper PSY wereldberoemd met zijn hit Gangnam Style.
De grappige clip, waarin hij een komisch paardendansje uitvoert, is
inmiddels meer dan 1 miljard keer bekeken. Daarmee is het de best bekeken
video ooit op YouTube.
Het succes legde PSY geen windeieren. Hij verdiende vorig jaar zo'n
8 miljoen dollar aan het nummer. Daarvan komt zo'n 870 duizend dollar
uit advertenties die voor, tijdens of naast de video worden getoond. De
helft daarvan gaat naar Google, dat YouTube in 2006 inlijfde.
Nieuwe verdienmodellen
Hoewel het advertentiemodel lucratief kan zijn voor vooral grote artiesten,
denkt Google na over andere verdienmodellen voor YouTube. De laatste maanden
duiken er steeds meer geruchten op dat YouTube betaalde
kanalen wil introduceren. Daarvoor zouden gebruikers 1 tot 5 dollar per
maand moeten neerleggen, meldde AdAge.
Ook zou YouTube met het idee spelen om geld te vragen voor live-streams en
vervroegde toegang tot bepaalde video's.
Zakensite Fortune schreef deze maand op basis van een anonieme bron dat
YouTube een betaaldienst
voor muziek wil uitrollen à la Spotify. Tegen een nog onbekend
maandtarief zou de gebruiker muziekvideo's kunnen bekijken. In ruil voor een
deel van deze opbrengst stellen de grootste platenmaatschappijen en
uitgevers hun muziek dan beschikbaar via Vevo, het kanaal voor videoclips
van Youtube.
Omzet van YouTube
Met de nieuwe verdienmodellen hoopt Google de immense populariteit van
YouTube, vooral op muziekgebied, te gelde te maken. Of YouTube winstgevend
is, is niet bekend. Google splitst de resultaten van de videosite niet uit.
Analist Mark Mahaney van RBC Capital Markets schat dat Youtube vorig jaar een
omzet draaide van 4 miljard dollar, zo'n 1,5 miljard meer dan in 2011. Voor
2013 verwacht Mahaney een omzet van 5 miljard dollar. Ongeveer de helft van
die opbrengst gaat naar de makers van de video's, die delen in de
advertentie-inkomsten.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl